O pensamento indígena: o xamanismo ameríndio como terapia da mente

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2021
Autor(a) principal: Correia, Wandreus Wilson da Silva
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Ciência das Religiões
Programa de Pós-Graduação em Ciências das Religiões
UFPB
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21253
Resumo: This dissertation aims to discuss shamanism while thought, way of life and immanent "virtuality"; in this way, to verify the indigenous sociability with its own environment, and what kind of production happens with the encounter of multiplicity of bodies in a cosmos of fluid transversality. The idea is also to occasionally oppose the western “neurotized” environment, its “agencies”, and the anthropocentric culture. The path to explore different categories, concepts, lexicons, and elements of a two-way anthropology, will be covered mainly through the work of the anthropologist Eduardo Viveiros de Castro (1986; 2006; 2007; 2009; 2014) in dialogue with the “philosophy of difference” by Deleuze & Guattari (2011; 2012), punctuated with the theoretical framework of Sciences of Religions. The outcome seeks to develop a post-structuralist articulation, which allows a thought construction analysis through "afecção", "affections", relationships, making possible the perception of a possible mind therapy in the "spirituality and health" line.