Videogramas de uma revolução: o acontecimento e as imagens de arquivo no cinema documentário

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2011
Autor(a) principal: Julia Goncalves Declie Fagioli
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B6HKRC
Resumo: This essay seeks the answer the question: how does the writing of the film Videograms of a revolution rewrites the images (also like the sounds, words, speeches) triggered by the outbreak and conduct of the political event that led to the downfall of Romanian dictator Nicolae Ceausescu? For this, it is essential to characterize the cinema of Harun Farocki and his stylistic, followed by a theoretical effort aimed at understanding the concepts of happening and image as a document. Meanwhile, we can not overlook the inputs of Maurice Mouillaud and Louis Quéré about the notion of happening, as they offer significant contribution in order to discuss the broadcasts and images produced. To elucidate the concept of images as documents, the thought of Georges Didi-Huberman is the central focus. From there on, it becomes possible to analyze three specific filmic operations: framing, off screen and montage. Among them, the montage operation is central, because it reveals the elaborate work of Farocki, involved in writing and rewriting the film images.