A ironia como produção de humor e crítica social : uma análise pragmática das tiras de Mafalda

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2008
Autor(a) principal: Oliveira, Mônica Lopes Smiderle de
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal do Espírito Santo
BR
Mestrado em Estudos Linguísticos
UFES
Programa de Pós-Graduação em Linguística
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
80
Link de acesso: http://repositorio.ufes.br/handle/10/3691
Resumo: This dissertation aims to analyze the humor and the irony conveyed through Mafalda’s language, Quino’s comic strips personage. Setting out from the notion of irony as a statement of something different from what one wishes to communicate, in which the emitter lets a hint of a contrary statement by the situational context or by the intonation, and observing the three Pragmatic theories: the conversational maxims of the Cooperative Principle (Grice, 1975), the Relevance theory (Sperber e Wilson, 1986, 2005) and Speech Acts theory (Austin 1990, e Searle 1969), to analyse sixteen comic strips, protagonized by Mafalda, to show how the irony strategic produces humor and social critique.