O design de som de monstros do cinema: uma cartografia dos processos de criação de identidades sonoras na construção de personagens

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2018
Autor(a) principal: Ceretta, Fernanda Manzo lattes
Orientador(a): Leão, Lucia Isaltina Clemente
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Tese
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Programa de Pós-Graduação: Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica
Departamento: Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes
País: Brasil
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/21201
Resumo: This research analyzes the sound design of movie monsters, especially their voices. Chewbacca (Star Wars, 1977), Godzilla (1954) and Predator (1987) constitute our corpus. These monsters have voices composed by designers who have experimented different creation processes, using sounds generated by nature, body and manipulated objects, in order to create the sound identity of these characters. We investigate the contexts of these creation processes and the resulting sounds in their particularities to make a proposition of a method for creating the sound of monsters. Our method covers the potential sources of base sounds and other sonic characteristics such as frequencies, timbre and intensity. The research was based in the observation of the selected audio-visual materials and in the documentation available regarding the making ofs (which is vast, given the popularity of the selected monsters). The thesis is based mainly on articulations with the works of Rick Altman, Michel Chion and William Whittington, on the cinematographic sound, and of Theo Van Leeuwen in his proposition of sonorous analysis