Ventre colonizado: representações da mulher árabe e suas danças na pintura orientalista do século XIX

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2019
Autor(a) principal: Paschoal, Nina Ingrid Caputo lattes
Orientador(a): Azevedo, Amailton Magno
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Programa de Pós-Graduação: Programa de Estudos Pós-Graduados em História
Departamento: Faculdade de Ciências Sociais
País: Brasil
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22130
Resumo: With the purpose to make a reflection about the representation of the women and their dances, this study addresses the 19th century Orientalist painting. As from an extensive bibliographic review and the analysis of nine works of art, understood here as primary sources, we aim to understand the ways in which European colonialist domination has acted in many medium to propagate a racial superiority discourse, which would give it a plausible justification to the Middle East invasions. Thus, I try to demonstrate that these two subjects of the Orientalist painting has been important and expressive manifestations of an ideological content, also responsible for crystallizing stereotypes about dancing, which has remained to the contemporary days, mainly when we refer to the “Belly Dance”