O ator no teatro performativo: reflexões e procedimentos de treinamento

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2017
Autor(a) principal: Nunes, Ana Flávia Felice
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Artes
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Art
Link de acesso: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21425
http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.1405
Resumo: This research aims to investigate the “Perfornative Theater” actor, concept proposed by Josette Féral. From there, the reflection on the dramaturgical tendencies of this theater, from a specific understanding of the body, as a body border. For yhis I rely mainly on the concept of “subjective-body”, in the perspective of Renato Ferracini, and scenic-body, ando f the scenic presence as the ability to inhabit the “places in between”, proposed by Eleonora Fabião. From these reflection I propose possible training of perception and listening, providing na attentive spongy body, directly related to the environment, based on Cassiano Sydow and his Studies on “self-care” and “self-restlessness”.