Desenhos de figurinos de Alexandra Exter para Salomé, Romeu e Julieta e Aelita, Rainha de Marte

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2017
Autor(a) principal: Abreu, Priscyla Kelly Vieira
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Artes
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18434
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.208
Resumo: This research covers drawings by the Russian artist Alexandra Exter (1882-1949) for the theater costumes of Salome (1917), Romeo and Juliet (1920) and the science fiction movie Aelita, Queen of Mars (1924). We will make comparative analyzes between Exter's works and works with a thematic focus and visual analogues, mainly from the mid-nineteenth century to the beginning of the twentieth century. The methodological approach is based on researchers such as Carlo Ginsburg and Jorge Coli, who celebrate the studies and practices of Aby Warburg. The purpose is to understand Exter's work both from the avant-garde aspects and from the maintenance of conventional features, whether of content or form. For that, the focus on the visual representation of the female figure became fundamental in this dissertation. We set up the hypothesis that the visual solutions elaborated by Exter for the protagonists of the three works distinguish them from the recurrent representations of these characters, especially through the clothes and gestures.