Em busca do universo de Tim Burton: uma análise do gótico e do grotesco
Ano de defesa: | 2016 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Santa Maria
Brasil Letras UFSM Programa de Pós-Graduação em Letras Centro de Artes e Letras |
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12975 |
Resumo: | Tim Burton is a North-American cineaste known by the movies Beetlejuice (1988), The Nightmare Before Christmas (1993), and Edward Scissorhands (1990). In 1997, Burton published his first literary work called The Melancholy Death of Oyster Boy and Other Stories, a work which presents 23 poems illustrated by the author. Tim Burton’s cinematographic and literary works present some particular characteristics that exemplify the presence of a signature, which is meanly delineated by gothic elements, grotesque characteristics, and transtextual relationships. In this sense, this master’s research analyses the gothic and grotesque characteristics in the films Vincent (1982), Frankenweenie (1982), and Corpse Bride (2005); as well as in the book The Melancholy Death of Oyster Boy and Other Stories (1997). |