Abijail de Andrade: artísta plástica do Rio de Janeiro no século xix

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 1993
Autor(a) principal: Oliveira, Míriam Andréa
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Escola de Belas Artes
Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais
UFRJ
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://hdl.handle.net/11422/2455
Resumo: It features the city of Rio de Janeiro, in the XIX century, was proeminent for the introduction and development of formal apprenticeship of the fine arts. As a consequence, Brazil became an important center of artistic production in the Americas. It was in this city that strict ritualism of academic teaching reached its peak, imposing neoclassicism as a predominant style. As masculine authority ruled society, it was difficult for women to exceed in the fine arts. In this context, we present the biography of the artist Abigail de Andrade, precursor of Social Realism was this painter's forro of expression and style and was used to convey her views of the world and her feelings and concerns for those less fortuna te in society. Ready to carry out any artistic challege regarding the painter's craft, but she often resorted to the use of a preconcieved technique and iconographical repertoire drawn frorn the Acaderny.