O caráter destrutivo e a estética da barbárie em Walter Benjamin

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2018
Autor(a) principal: Silva, Sérgio Paulo Barreto da
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Filosofia
Programa de Pós-Graduação em Filosofia
UFPB
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13175
Resumo: The present work aims to investigate the destructive and aesthetic ideas of barbarism in the work of Walter Benjamin. The concept of destruction, in Benjamin's thought, becomes broad inasmuch as all constructive action presupposes a destructive action. The destruction of the false appearance pervades both the historicist tradition and the cultural heritage. If the dialectical historian removes the ruins to make the paths visible, the avant-garde movements become barbaric, driven by a reaction to the process of domination of the cultural heritage. In this sense, the "crisis of tradition" in Benjamin's thinking is evident. Divided into two parts, the research will analyze, in the first part, the Benjaminian concept of destruction, showing historical-philosophical and cultural aspects and, in the second part, analyze the idea of an aesthetics of barbarism, with reference to the artistic vanguards, the new means of technical reproduction and the reaction of tradition from the aestheticization of politics.