Estratégias socioeducativas das telenovelas em tempos de convergência: uma análise da narrativa de gênero e sexualidade na esfera ficcional de A Força do Querer

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2020
Autor(a) principal: Ferreira, Flávio Júnior Freitas
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Comunicação
Programa de Pós-Graduação em Comunicação
UFPB
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/26095
Resumo: The reconfigurations that have been updating the media over the years have caused adaptations in several media segments, such as television dramaturgy, which has in the soap opera its largest and most consumed product of serial fiction in Brazil. The general objective of this work is to understand how the socio-educational actions related to the gender transition of the character Ivana/Ivan that have taken place both in entertainment shows and news programs and in the official profiles of Rede Globo in digital social networks, from the fictional universe of A Força do Querer (The will power) (2017), by Glória Perez. The research considers the logic of the culture of participation that shapes forms of emission and reception in the era of convergence. For that, it proposes a qualitative, exploratory review, with bibliographic review, highlighting authors such as Henry Jenkins (2006; 2008), Yvana Fechine (2011; 2013; 2014), Maria Immacolata V. Lopes (2009; 2011; 2015; 2019) and researchers from Rede Obitel Brasil, the Brazilian branch of Obitel researchers (Ibero-American Observatory of Television Fiction), among others. When dealing with socio-educational actions in the television dramaturgy of A Força do Querer, both in traditional spaces as well as in on-line environments, we find that the media convergence has fostered a collaborative culture that is intertwined with the marketing strategies proposed by the broadcaster.