Sob a moldura da tropicália: canções E capas de discos em relações intersistêmicas

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2013
Autor(a) principal: Araújo, Luís André Bezerra de
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Tese
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Letras
Programa de Pós-Graduação em Letras
UFPB
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6255
Resumo: Tropicalia emerged in late 1967 with the songs ―Alegria, Alegria‖ (Caetano Veloso) and ―Domingo no Parque‖ (Gilberto Gil). But it was in 1968 that the musical movement left his major works recorded. In that year were released records by Tom Zé, Os Mutantes, Caetano Veloso, Gilberto Gil and the collective record Tropicália ou panis et circensis. These albums represented a new moment in the Brazilian Music: opening the explicit cultural dialogues with other countries and with different artistic languages. Our work investigates how was, parallely, turned towards the Brazilian graphic design, from the analysis of the covers of these records, discussing the images with the songs. We started from Luiz Tatit s studies on song and the concept of cultural dialogue according to the Semiotics of Culture.