Palimpsesto desde amanhã – um enclave – na partilha

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2021
Autor(a) principal: Araújo, Arthur de Albuquerque Meira de
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Artes Visuais
Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais
UFPB
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
War
Link de acesso: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21998
Resumo: From Latin, palimpsestus: “what is scratched to write again”. Here, inferred from this medieval technique, a poetic work is given by name: a copy of the novel Memórias do Cárcere, by Graciliano Ramos, and another of The Undergrounds of the Vatican, by André Gide, were taken to suffer, on each page, suppressions in the body of the text. From the fragments, kept together only by the respective physical volumes of the specimens, two entirely different narratives result; formed in two artist books that make up the Palimpsest trilogy. One opens and the other closes the dissertation. Each one appears, in its own moment, alternating with the dissertation text of a research that, under the signs of the foreigner, trauma, testimony and anomie, comments on passages from the Book of books and ends up in the literary legacies of the last great war. Enclave, the artist's third book (with copyrighted image and text), shares this path.