A obra para violoncelo de Alceu Camargo: edição, aspectos didáticos e históricos
Ano de defesa: | 2011 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG |
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8N6MJ4 |
Resumo: | Study on the violinist and composer Alceu Camargo (1907-2001), his musical career as a string teacher in the State of Espírito Santo and the author of a set of five pieces for cello. Includes a history of his musical life and his role in the historical development of string teaching in Espírito Santo, with emphasis on the development of the cello class in that state. Discusses the compositional aspects (form and style) in two of his works: Canção Melancólica (1984) for cello and piano, and Conversa Fiada (1999), for cello quartet. It also discusses idiomatic techniques (bow and fingering) and cello teaching aspects in this set of works. It includes editions of works from the manuscripts and data collected during the research. |