Imagens disruptivas da memória: a poética de uma exposição antimonumento

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2022
Autor(a) principal: Lucas Ferreira de Vasconcellos
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES
Programa de Pós-Graduação em Artes
UFMG
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://hdl.handle.net/1843/63870
https://orcid.org/0000-0003-1019-7137
Resumo: This research presents a case study on the Atlântico exhibition Vermelho by the artist, researcher and educator Rosana Paulino, which took place in 2017, inside the Padrão dos Descobrimentos, a historical monument located at banks of the Tagus River, in the city of Lisbon, in Portugal. In an interdisciplinary character, the work discusses to what extent Paulino's artistic praxis, which articulates different temporalities of images from the past, takes on a pedagogical and decolonial on the hegemonic meanings of history and its monumentalization in museum exhibition projects. In this way, it understands the processes of remaking collective memory as an important strategic device for disruption of contemporary art, contributing to an anti-monument poetics in contexts of extroversion of cultural heritage.