Uma Ferramenta de Gamificação para Avaliação de Aprendizagem de Disciplinas de Graduação em Computação.

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2018
Autor(a) principal: OLIVEIRA, Renato de Araújo lattes
Orientador(a): TEIXEIRA, Mário Antônio Meireles lattes
Banca de defesa: TEIXEIRA, Mário Antônio Meireles lattes, TRINTA, Fernando Antonio Mota lattes, BOCHARTT, Tiago Bonini
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal do Maranhão
Programa de Pós-Graduação: PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA COMPUTAÇÃO/CCET
Departamento: DEPARTAMENTO DE INFORMÁTICA/CCET
País: Brasil
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/2324
Resumo: Academic life is a period when students invest time and effort. However the lack of student motivation is an issue that concerns teachers. Recent research has shown that Gamification has the property of inducing one’s behavior, improving their engagement in a given task. Therefore, teachers have employed Gamification in classrooms as a motivating strategy. This dissertation specifies and implements a gamification tool to be applied to the learning assessment of Computer Science undergraduate courses. The developed tool has been applied in two courses at Universidade Federal do Maranhão, namely Algorithms I and Computing Foundations. Students’ profiles have been analyzed and their behaviors mapped according to their utilization of the technologies involved. Our results demonstrate that the tool’s application improved student’s engagement in task resolution, achieving 85% of completed tasks and 38% of tasks returned within the deadline set by the teacher.