Solidão e repressão : "câncer gay" e homossexualidade em Caio Fernando Abreu
Ano de defesa: | 2017 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal do Espírito Santo
BR Mestrado em Letras UFES Programa de Pós-Graduação em Letras |
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/9212 |
Resumo: | Caio Fernando Abreu’s literature casts in his oeuvre perspectives that are capable of raising sociocultural discussions, transforming itself, various times, in a form of resistence. In this work, we intend to perform an overview of contemporary Brazilian literature, observing the characteristics present in the 1960s to this day. From that point, insert Caio’s fictional pieces, verifying the insertion of his work in the period. The study also proposes to examinate notions of genre and sexuality and how we can read Caio’s opus dialoguing with these theories. In light of this theoretical field, also investigate how AIDS, erroneously vinculated to homossexuality in the beginning of the 1980s, influenced Caio’s literature. For this study, the short stories selected were “Linda, uma história horrível”, from Os dragões não conhecem o paraíso (2013), “Anotações sobre um amor urbano” from Morangos Mofados (2015) and “Terça-feira gorda”, from Ovelhas Negras (2009). |