Cenas sob a interdição: o cinema pós-condenação de Jafar Panahi

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2020
Autor(a) principal: Reis, Breno Almeida Brito
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Não Informado pela instituição
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50176
Resumo: This research analyses Iranian filmmaker Jafar Panahi's filmmaking processes following the court ruling that has banned him for twenty years from making films, writing screenplays, giving interviews and leaving Iran. Nevertheless, Panahi continues filming discreetly, independently and clandestinely, having thus made This is not a film (2011), Closed Curtain (2013), Taxi (2015), Where are you, Jafar Panahi? (2016) and 3 Faces (2018). I address what is outlined in these films as a filmic thinking of interdiction. In identifying the aesthetic marks and filmmaking strategies that Panahi came to explore, I describe the main lines of his postcondemnation filmic project, analysing how these films confront, negotiate, and transgress the restrictive conditions of interdiction. Keywords: Iranian cinema. Censorship. Self-inscription. Confinement.