O contexto criativo em As Variedades de Proteu e sua transcrição musicológica
Ano de defesa: | 2016 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade do Estado do Amazonas
Brasil UEA Programa de Pós-Graduação em Letras e Artes |
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/1885 |
Resumo: | The present study proposes the contextualization, analysis and transcription of the opera As variedades de Proteu, with text by Antonio José da Silva, o Judeu, and music by Antonio Teixeira. The opera was premiered in 1737, in Lisbon, just before the arrestment of Antonio José da Silva by the Inquisition. Since it has its own characteristics, it is also possible to find the connections with the other operas by the same authors. This work contextualizes the opera in the Portuguese theatrical and musical environment on the beginning of the 18th century, and brings not only the influence from other countries, but also its diffusion in Brazil and other American colonies. The musical analysis focuses on the rhetoric, its figures, schemata, searching the meanings which bring the music closer to the text. The complete transcription was made based on the manuscript parts from the Paço Ducal de Vila Viçosa archive, in Portugal. Keywords: Opera – Eighteenth century - As variedades de Proteu - Antonio José da Silva - Antonio Teixeira |