A MPB entre o nacional, o popular e o universal: Edu Lobo e Caetano Veloso, engajamento político e atualização musical em debate (1965-1968)

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2008
Autor(a) principal: Martins, Eder lattes
Orientador(a): D'Alessio, Marcia Barbosa Mansor
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Programa de Pós-Graduação: Programa de Estudos Pós-Graduados em História
Departamento: História
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13067
Resumo: This dissertation is making an analyze of the relation established between the proposals of cultural intervention and musical creation of Edu Lobo e Caetano Veloso with the matter of the politician involvement artist and the musical up to date during 1965 and 1968. To leave of this, the project identify that the both artists had defined, by his musical creations, specify synthesis regarding the popular and cosmopolitan cultural references, whereas they prepared, during the conflict between MPB and Tropicália, different up to date projects for the popular brazilian musical. Besides, it was possible to find out the singular dialogue conceived by the proposals of cultural intervention of the Edu Lobo and Caetano Veloso with the theoretical and literary production of the modernity authors, such as, Mário de Andrade e Oswald de Andrade