Lomografia: a fotografia como forma de manifestação visual do imaginário contemporâneo

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2012
Autor(a) principal: Stoduto, Renata Domingues
Orientador(a): Tonin, Juliana
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Porto Alegre
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://hdl.handle.net/10923/2020
Resumo: This research aims to understand the Lomography, an analogue and experimental photographic technique, as a form of visual manifestation of the contemporary imaginary. In this intent, it is proposed to analyse the Lomography from two principal axes, the Photographic Writing and the imaginary, using as methodological support the Comprehensive Sociology by Michel Maffesoli. The theoretical referencies are composed by the notions of Modernity, Postmodernity, image, Imaginary and Photography, according the reflections of thinkers such as Jean-François Lyotard, Michel Maffesoli, Gilbert Durand, Régis Debray, Jacques Aumont and François Soulages. To the understanding of Photography, from its aesthetic / meaning and its uses and functions, the reflections made by André Rouillé are the main guides for this path. The approach with the Lomography are taken through the Lomographic International Society and its extensive archive of Lomographic images.