O espaço do feminino no romance de introspecção brasileiro: a presença da mulher e do patriarcalismo em três romances de Cornélio Penna

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2011
Autor(a) principal: Azevedo, Guilherme Zubaran de
Orientador(a): Mello, Ana Maria Lisboa de
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Porto Alegre
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://hdl.handle.net/10923/4055
Resumo: This paper intends to analyze the figurations of women in Cornélio Penna’s three first novels - Fronteira (1935), Dois romances de Nico Horta (1939) e Repouso (1948). Having this in mind, the research begins by verifying in what manner subjectivity was assimilated by the Western novels. As a result of new narrative techniques, such as inner monologue and flow of consciousness, the Romanesque prose formulates the representation of masculine consciousness in modern society. In Brazil, during the 1930s, the group of catholic authors, working on introspection narratives, starts dedicating a definite space for the representation of femininity. As a part of this literary system, Cornélio Penna’s works represent the situation of women within the Brazilian patriarchal family. Thus, on the one hand, the analysis will focus on the spatiality of home and the culture of Minas Gerais, constitutive of feminine subjectivity, but on the other hand, it will consider the roles taken by women within the family circle, and their subjection to the power of the pater familias.