Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: |
2018 |
Autor(a) principal: |
Gossweiler, Peter Francis Correa |
Orientador(a): |
Goncalves, Flavio Roberto |
Banca de defesa: |
Não Informado pela instituição |
Tipo de documento: |
Dissertação
|
Tipo de acesso: |
Acesso aberto |
Idioma: |
spa |
Instituição de defesa: |
Não Informado pela instituição
|
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: |
|
Palavras-chave em Inglês: |
|
Palavras-chave em Espanhol: |
|
Link de acesso: |
http://hdl.handle.net/10183/189460
|
Resumo: |
This dissertation investigates the presence of listening in eight artistic propositions. As a product, we try to understand the process of how this act of thought occurs and, by creating sound images, moves and positions us. We propose the change of an antagonistic relation with a symptom of tinnitus (buzzing) for a friendship relationship: from this we synthesize the concept of The Fool (El Tonto). In this learning experience, dialoguing with the concepts of Listening by Jean-Luc Nancy, Soundscape by Murray Schafer, Intentionality by Edmund Husserl and Maurice Merleau-Ponty, Sound Object by Pierre Schaeffer, Image by Marie-José Mondain, Logotherapy (search for meaning) of Victor Frankl, Noise between Luigi Russolo and Jojo Hiroshige, Silence between John Cage and Gleen Branca, among others, are exposed ways of thinking about the limits of frequencies in Hertz, of noise and the silence more integrated with a sense of tolerance with this symptom of tinnitus. Thus, I present the works of poetry in the course of Mestrado em Poéticas Visuais (UFRGS-IA-PPGAV, 2016-2018): Frequências Sonoras do Goethe Institut-POA (2016), the exhibition Hertz do lugar onde estamos (2016), A acústica do estacionamento da Fundação Iberê Camargo (2017), 862 Hz (2017), No direito olha o muro - No direito dá as costas pro muro (2017), Un tango por la ventana (2017), Lectura monotonal (2018) y Monotonal (2018). |