Uma Proposta de Camadas de Objetos de Interface para Realidade Virtual

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2014
Autor(a) principal: Silva, Alexandre Carvalho
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Engenharia Elétrica
Engenharias
UFU
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14563
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.92
Resumo: A key aspect present in Virutal Reality-based environments is immersion, a feature responsible for the user\'s sensation or feeling of presence in this environment. Sometimes, in those environments, commons to two-dimensional interface widgets (interface elements) are used to provide interaction mechanisms. However, due the peculiar nature differences inherent to the distinct paradigms, those routines may cause a decreased immersion sense for the user. In this context, this work propose a layer building strategy using interface objects for supervision, visualization and control, associated to Virtual Reality systems, aiming to provide a greater immersion in the equivalent use. As proof of concept, those strategies were integrated to Virtual Reality systems to monitoring and real-time control of an Electric Power substation of a concessionaire (Cemig) which supports the elaborated strategies.