O cinema como ação política: militância, identidade e memória no filme Operación Masacre, de Jorge Cedrón (Argentina, 1972)

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2020
Autor(a) principal: Machado, Mirela Bansi
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em História
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29330
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.324
Resumo: This work aims to analyze clandestine cinema as an instrument and political manifest. The object and main source of this dissertation comprises the Argentinean film Operación Masacre, of 1972, directed by Jorge Cedrón during the dictatorship of Argentinean Revolution, considering his transit on the new peronist leftist and the movement of Nuevo Cine Latinoamericano. The film was based on the investigative journalism book written by Rodolfo Walsh about the shooting of more than ten men during the Liberation Revolution, which deposed Perón and outlawed peronism. During the 1960s and 1970s, it was emerged the idea of revolutionary changes expressed in the political, social and cultural field in Latin America, which served as the basis for armed militancy in the streets and in art. The experience, the feeling and the memory project of Argentinean peronists are the main support to understand the referred production.