A matrioska em mutação: processos de subjetivação na docência em artes visuais

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2017
Autor(a) principal: Backes, Francieli
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
Centro de Educação
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14162
Resumo: This master thesis Is thought by a teacher in the visual arts that enhances the figure of matrioska, this doll, capable of composing itself in multiplicities that transit through these unstable territories of a moment that Bauman (2001) considers as "liquid modernity". The matrioska invites here to think with her, to deform her, to create with her this complex teaching complex, affected by the constant processes of subjectivation thought from Deleuze (2005) and Foucault (1984, 1985). These affections (ESPINOSA 2009) do not produce a meekness, but a boil of possibilities for the teaching act. In this context, a research based on bricolage is presented, where the mutations of this matrioska intend teaching practices in the scope of the complexity proposed by the studies of Morin (2013), practices that try to cross the borders constructed by the discourses of power. This paper proposes to problematize how the processes of subjectivation allow the teaching in the visual arts to think about the multiplicities and with the matrioskas.