A arte de Antônio Teles, escravo e mestre pintor setecentista, no Mosteiro de São Bento do Rio de Janeiro

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2011
Autor(a) principal: Fragoso, Victor Murilo Maia
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Escola de Belas Artes
Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais
UFRJ
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://hdl.handle.net/11422/3840
Resumo: Heir of Jewish culture, in which is the Word Revelation, Christian spirituality, not without hesitation, adopetd and developed images, as catechetic instruments. ln this context, this paper analyzes the work of eighteenth-century slave master painter, starting with an overview of the Benedictine Order, limiting, gradually, the matter until the artist's work, but without forgetting its context, which is spirituality Benedictine lived in the Benedictine Congregation of Brazil. Despite the historical record of the performance of Antonio Teles in 16 polychrome on wood sculptures, performed by other artists throughout the eighteenth century, for the ornamentation of Abbey Church Our Lady of Monserrate do Rio de Janeiro, this culminates with the iconographic analysis two pen design drawings, signed by the slave master painter.