Portinari, poeta de imensidões

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 1998
Autor(a) principal: Cozendey, Ana Carla Bicalho
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Escola de Belas Artes
Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais
UFRJ
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://hdl.handle.net/11422/5751
Resumo: In the work of the painter Cândido Portinari, poetry, if one takes the term in the wide sense of a phenomenon which may be applied to different art-forms, is evident as a mark that unites his great range of technique and stylistic tendencies. With the methodologi- cal support of Gaston Bachelard's phenomenology, emphasizing material imagination linked to the four basic elements of water, earth, fire and air, the dissertation approaches the poetic imagination of the painter which creates poetic images strongly linked to the earth. Following these images, one experiences a sense of space expanding and concen- trating, which may be defined as central to Portinari's poetry. In the relationship between the intensified external and internal spaces, vastness is encountered.