Um grande ateliê : a arte a serviço da missão (1977-2001)

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2012
Autor(a) principal: Gomes, Maria Henriqueta dos Santos
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em História
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Art
Link de acesso: http://ri.ufmt.br/handle/1/1371
Resumo: In this research, we propose an appreciation of Murals Liberation of the Prelature of São Félix do Araguaia / MT, and investigate the militant action of the Catholic Church, during the occupation policy employed by the Government Civil-Military in northeastern Mato Grosso, in region of the Prelature, we analyze the relationship between public power, civil society and the Catholic Church and to identify socio-historical trajectory of the most vulnerable segments of society. Featuring the collection of works of art that embodies the history of the social strata on the fringes of society, linking an entire trajectory of the population. Among a set of functions that can exert the murals, it should highlight the constitution of identity as Church of the Prelature of the oppressed: the images are a consolidation of the process of re-signification of religious conflicts and stories do Araguaia, acting as a form of social criticism and denounces the situation prevailing at that time. We prioritize the figure of Don Pedro Casaldáliga, bishop militant Liberation Theology, who served significantly in the region.