Imagens de um Brasil profundo : uma história revisitada de Vidas secas, Deus e o diabo na terra do sol e Os fuzis

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2019
Autor(a) principal: José Antônio de Souza Queiroz
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAFICH - FACULDADE DE FILOSOFIA E CIENCIAS HUMANAS
Programa de Pós-Graduação em História
UFMG
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://hdl.handle.net/1843/30036
Resumo: The present historical research aims to clarify the terms under which consolidated the rapprochement between the literary and cinematic languages throughout the first stage of the Cinema Novo movement. For this, the research will centralize the analysis in three deep literary movies: Vidas Secas (1963), by Nelson Pereira dos Santos; Deus e o Diabo na Terra do Sol (1964) by Glauber Rocha and Os Fuzis (1964), directed by Ruy Guerra. The premise is that, especially, from the dialogue with literature, these directors were able to carry out complex works in terms of temporality, in the elaboration of images that open the history of Brazil in search of references to understanding the political disputes of the early 1960. The thesis is that the Cinema Novo found in certain Brazilian authors, not just thematic elements and plot, but the thrust of political activism, and the required sensibility to discover and discuss Brazil in their movies.