A imagem inalcançável do todo coleções, museus, arquivos em Italo Calvino: coleções; museus; arquivos em Italo Calvino

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2013
Autor(a) principal: Cláudia Cristina Maia
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Tese
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://hdl.handle.net/1843/ECAP-95HGSF
Resumo: This thesis aims at investigating how the collection and other cataloguing and classifying models, such as the series, museum and the archive, are shown in the work of Italo Calvino. Considering the collection as a theme and as a method, some of Calvinos works are constituted from a poetic collecting which, at the same time that it seems to want to impose an order to the world and to knowledge, tends to register the extraordinary and unique. This poetic collecting is intimately linked to the multiplicity concept developed by the writer in Six proposals for the next millennium. Based on this concept, a discussion about the continuity and discontinuity in some of Calvinos texts was presented, prioritizing in this sense, the monstrous and the residual in Sand collection. With his multiple literatures, the writer tried to discuss the fragmentation of the world and the language, in infinite narrative possibilities.