Concerto para saxofone Ibira Guira Recê de Edmundo Villani-Côrtes (1930): sua gênese, seus aspectos estruturais e interpretativos, sua aplicabilidade pedagógica e sua edição
Ano de defesa: | 2020 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil MUSICA - ESCOLA DE MUSICA Programa de Pós-Graduação em Música UFMG |
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | http://hdl.handle.net/1843/38023 |
Resumo: | The aim of this dissertation is to present information about the concert for saxophone Ibira Guira Recê by Edmundo Villani-Côrtes (1930), with the following structure: the genesis of the concert, its structural and interpretative aspects, its pedagogical applicability and its edition. The study was structured in four parts: a brief history of the saxophone since the time of Brazilian Empire to the Nova República and the reflections on the instrument in higher education as well as in publications; current information about the composer; studies and analyzes on the structure and interpretation of the Ibira Guira Recê concert, with notes on its didactic applicability; and the critical edition of the piece with changes recently made by the composer. Based on this study, we pointed the unique and transparent writing of Villani-Côrtes, which reveals his tastes and lifestyle, as well as the significance of the piece for the Brazilian repertoire of saxophone. |