Letr/ação: teatro e cinema na sala de aula possível proposta para revolução
Ano de defesa: | 2022 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO Programa de Pós-Graduação em Educação e Docência UFMG |
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | http://hdl.handle.net/1843/50423 |
Resumo: | The present work brings the experience of a collective creative artistic process, in audiovisual language, as an anti-oppressive didactic practice. It is intended, through the production of a film, together with the fifth year students of a public school in the city of Belo Horizonte, to point out the pedagogical factors of this process, relating them to the discussions about filmmaking in the school space. To do so, I will start from Conceição Evaristo's idea of "escrevivência" (2020) to develop the video script through theatrical dynamics, which produce a rereading, with a decolonial bias, of George Orwell's Animal Farm (1945). From an analytical point of view, I intend to establish dialogues between the proposed practice and the concepts of intersectionality, as discussed by Carla Akotirene (2019), and the pedagogy of autonomy, by Paulo Freire (1996). |