Filosofia e arte em Theodor W. Adorno: a categoria de constelação

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2006
Autor(a) principal: Eduardo Soares Neves Silva
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Tese
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://hdl.handle.net/1843/ARBZ-7JJKC5
Resumo: This thesis states that the category of constellation is the key of what Adorno calls thought models and, as such, guarantees the loyalty to his utopia of knowledge. In doing so, it challenges in fruitful way two interpretation problems: the one that questions its actuality and the other that looks for the connection between art and philosophy. It concludes that the constellation, as methodical procedure and compositional principle, illuminates the connection between both and elucidates themeaning of Adornos actuality, by way of attesting the significance of the notions of time diagnosis, determinate negation, dialectical moment and composition.