O teclado eletrônico como instrumento orquestral: análise e demonstração da peça Sir Lancelot and the black knight de Rick Wakeman

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2008
Autor(a) principal: Lincoln Meireles Ribeiro dos Santos
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-7XQLBV
Resumo: Orchestral experimentations using electronic keyboards and their resources have been the focus of my work for more than 20 years. The objective of this study is to evaluate the functionality of orchestral experimentations through the analysis, arrangement and demonstration of the piece Sir Lancelot and The Black Knight, written by Rick Wakeman, an English musician. The theoretical aspect of the research was developed through literature review, regarding the evolution of the electronic keyboards, the social, political and cultural environment from the 50s to the 80s when appeared the Rock Progressive and the historical basis about the legend that inspired the studied piece. The analysis had been guided by the Modelo Tripartite of Jean Molino according to Jean-Jacques Nattiez and, mainly for the Sistema de Análise de Arte Comparada (SAAC) of Sandra Loureiro de Freitas Reis.This study intends to make possible the use of the electronic keyboards as an orchestral laboratory, demonstrating the use of the electronic resources associated to the knowledge acquired in the Academy.