A canção viver de amor de Toninho Horta e Ronaldo Bastos: aspectos composicionais e de performance em um arranjo para trio de oboé, trompa e piano

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2005
Autor(a) principal: Herminio Carlos de Almeida
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-7YMLM4
Resumo: Study about compositional and performance aspects yielded by thetransposition from the popular to erudite musical styles in the trio arrangement for oboe, horn and piano by Hermínio Carlos de Almeida of the song Viver de Amor (1980) by Brazilian composers Toninho Horta and Ronaldo Bastos. It discusses the legitimacy of this procedure, its importance to the development of the repertory integrating both erudite and popular musical traits and to the development of the repertory for non conventional instrumentations. It also discusses structural elements of the original version and the idiomatic writing employed in the arrangement. The methodological procedures encompass: 1- Historical context of the composers, the work and its recordings; 2- Theoretical considerations about the practice of musical arrangements; 3- The electronic edition of Viver de Amor´s leadsheet, based on the authors manuscript; 4- Formal, harmonic, melodic and rhythmic analysis of the original composition; 5- Comparative analysis between the original work and the trio arrangement, with regard to compositional and performance practices akin to the popular and erudite languages.