Música em cena: á escuta do documentário brasileiro

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2015
Autor(a) principal: Cristiane da Silveira Lima
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Tese
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
som
Som
Link de acesso: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9WERWD
Resumo: In a context where music has become the subject of renewed interest in Cinema and Communication research and Brazillian documentary cinema in particular, we seek to answer the following question: how does music, in Brazilian documentary film (in conjunction with imagesand sound), contribute to cinematic writing to engage the spectators listening? From the analysis of a large sampling of films that have chosen to use music in scene, we delve into two aspects:first, observation of the relationship between music, the other auditory elements (voice, noise and silence) and the visuals in the writing of the film; second, the pinpointing of how these articulations engage the complex, divided tasks of spectators listening. These analyses bring out new issues related to sound and listening in cinema, eliciting multiple forms of documentary film to establish affinity plastic, procedural or formal with the phenomenon of music.