ARTEFATOS DE DESIGN: Uma análise do processo de criação com base na gamificação.

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2018
Autor(a) principal: COELHO, Paulo Roberto Martins lattes
Orientador(a): FURTADO, Cássia Cordeiro lattes
Banca de defesa: FURTADO, Cássia Cordeiro lattes, OBREGON, Rosane de Fátima Antunes lattes, TEIXEIRA, Mário Antonio Meireles lattes, ALMEIDA, Will Ribamar Mendes
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal do Maranhão
Programa de Pós-Graduação: PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM DESIGN/CCET
Departamento: DEPARTAMENTO DE DESENHO E TECNOLOGIA/CCET
País: Brasil
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/2346
Resumo: The present research aims to analyze the use of gamification in the process of creating graphic design artifacts of students in Higher Education. The research has a qualitative and exploratory character. It also presents a script and application of MultiUser Dungeon technique to aid the process of gamification in education, in order to generate more critical discussions about game mechanics and game dynamics. Performed in three distinct phases, the task is to survey the requirements for the gamification process, categorize the subjects according to Richard Bartle's studies and implement the data within the 6D framework, generating pieces of graphic design related to the discipline. As a research result, proposals for avatars and standards were received, reinforcing students' engagement and establishing the validation of gamification processes as part of the creative process of Design activities.