Concepção e implementação de um scanner 3D para ensino e aprendizagem .

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2010
Autor(a) principal: Alencar, Francisco Alexandre Ribeiro de
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação
UEM
Maringá
Departamento de Informática
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/2503
Resumo: The three-dimensional scanning is one of the major challenges in computer graphics (CG). This subject covers knowledge of the areas of computer vision, image processing, geometric modeling, visualization and sensor development. Three-dimensional reconstruction has many applications in different areas like Engineering, Archeology, Heritage, Architecture, Education, Arts, Medicine and Industrial Design among others. To be able to perform properly scanning a surface allowing the three-dimensional reconstruction is needed basically three steps: acquisition of elevation data of surface processing such data and surface reconstruction on the accuracy specified. This process, although interesting, has proved difficult to ownership in the process of teaching and learning of computer graphics. Considering that direct contact with concrete representations, according to the literature, facilitates learning the development of this work was the starting point to show a simplified technique for producing a three-dimensional scanner based on free software in order to motivate and facilitate the learning of concepts in the field of computer graphics.