?? sinal que a chuva chegou no sert?o?: imagem, mem?ria e representa??o na narrativa cinematogr?fica sob o ditame de Rude Almajesto: sinais de chuva

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2024
Autor(a) principal: Silva, Mateus Soares lattes
Orientador(a): Oliveira, Selma Soares de lattes
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Estadual de Feira de Santana
Programa de Pós-Graduação: Mestrado Acad?mico em Desenho Cultura e Interatividade
Departamento: DEPARTAMENTO DE LETRAS E ARTES
País: Brasil
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/1703
Resumo: This dissertation analyzes the documentary Sob o ditame de Rude Almajesto: sinais de chuva (1976), written by filmmaker Olney S?o Paulo, which covers conceptions of the Sert?o based on a discourse of rustic semiotics that can only be accessed by thinking about the Sert?o. This documentary is a cinematographic production disconnected from Hollywood grammar and the standards of "official" cinematography, also investigating the impact of the Cinema Novo movement in the Brazilian context, highlighting how this movement does not encompass all cinematographic productions of the time. Through the analysis of this work by filmmaker Olney S?o Paulo, who acted as a cultural mediator between the traditional and the modern, the study explores and problematizes sertanejo knowledge, defending their ways of life and sociocultural traits. The focus lies on the representation of cultural practices related to rain forecasting, offering a unique perspective on the empirical science of the farmer and highlighting the originality of this knowledge in sertaneja culture. The critical analysis of this documentary contributes to a deeper understanding of the sociocultural issues addressed modern cinema.