Lulu no Brasil: a recepção de Louise Brooks no Brasil e o imaginário estético-social da Primeira República
Ano de defesa: | 2022 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos |
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | https://repositorio.ufscar.br/handle/20.500.14289/16044 |
Resumo: | Although the American actress Louise Brooks (1906-1985) is known for the roles she played in films in Germany – especially Pandora’s Box (G. W. Pabst, 1929) –, in the second half of the 1920s (1926-1930) her name was very present in the Brazilian press as a rising star. Her films produced in Hollywood and Beauty Prize (Augusto Genina, 1930), produced in France, toured the exhibition circuit of Brazilian theaters – mainly in the cities of Rio de Janeiro and São Paulo, where cinema was more present in the collective imaginary. The objective of the research is to analyze the discourse published in the Brazilian press about “modern women” and about the actress Louise Brooks and to identify the dialogues between her characters and the female spectators of Brazil during the First Republic. |