A duração do vazio: um estudo da prosa poética de Hilda Hilst, de 1970 a 1986

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2024
Autor(a) principal: Vieira, Maria Andrade lattes
Orientador(a): Malufe, Annita Costa lattes
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Tese
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Programa de Pós-Graduação: Programa de Pós-Graduação em Literatura e Crítica Literária
Departamento: Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes
País: Brasil
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/42450
Resumo: This research seeks to explore the modes of production of emptiness that participate in the support of Hilda Hilst's prose work, in a time frame of creation and editorial launch from 1970 to 1986. The research aims to identify and analyze how the composition of sensations and emptiness sustains the great image that forms the constitution of the three novels in the book. After mapping the blocks of sensation and pockets of emptiness of Hilst's syntax, we analyze the images that form from this threshold. We consider that the game of order and chaos is constantly re-presented and rearranged by Hilstian language, while the rhythm operates in blocks of intensities that take over the body of the text and invite the reader's eyes to move as well. To this end, we dialogue with the concept of emptiness presented by François Cheng and researched by Gilles Deleuze, Félix Guattari, and Ana Godinho Gil