Do micro ao macro: aproximações entre oriente e ocidente em Der Jahreslauf

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2015
Autor(a) principal: Chiarelli, Ivan [UNESP]
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://hdl.handle.net/11449/128024
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/24-09-2015/000849563.pdf
Resumo: This research discusses composer Karlheinz Stockhausen's approach to Japanese musical tradition, as presentified in the work DER JAHRESLAUF(1977), focusing on some of the aspects incorporated to the piece from the Japanese tradition and debating the manner by which they were approached by the German composer. The study presents a synopsis of Stockhausen's productions, both theoretical- and compositionalwise, as well as an overview on gagakumusic. It develops from a metalinguistic basis, to which were added topics on intratextuality and narrative, in order to deal with the process of reading and interpreting aesthetic information. Finally, there follows an analysis of the piece DER JAHRESLAUF, identifying discussed topics and debating their musicological and simbolic implications