Catira: música, dança e poesia do mundo rural (Uberaba - Século XX)

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2010
Autor(a) principal: Rédua, Wagner Cesar
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em História
Ciências Humanas
UFU
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16381
Resumo: Uberaba, a city of the nineteenth century, located in the Hinterland of rotten flour, inside Minas Gerais, has as a prominent feature of its economic and social relations the production of zebu cattle. We believe that the men to produce their social relations, produce culture as well, and in this context takes place catira as a popular cultural practice. This rich manifestation is meaningful because it involves dance, music and poetic verses, to reconstruct the story of a rustic world interlaced to the urban life style where work and sociability fuse, traces of which are permeated by cultural circularity that hint at influences from Portuguese, Indian and African. The twentieth century as a chronological cut is justified by the intention to capture the same catira as a cultural practice that engendered popular in rural areas, it is transformed or reinvented, following the changes of the historical process in which it operates.