A reinvenção da marmelada: diferentes gerações no Circo do Povo em Uberaba MG

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2019
Autor(a) principal: Batista, Cássia Magaly
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28091
http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2122
Resumo: This work documents and reflects some of the history behind the reinvention of the circus, by means of interviews, memories, gathering of printed news articles, and specific bibliography about Circo do Povo, from Uberaba, MG, itinerant cultural equipment inaugurated in 1983, still working to this day. According to the author’s memory – that entails the scenery of the circustheater’s influence on the imagination of a child living in a small town on the rural side of the triângulo mineiro (Campo Florido), during the late 60’s and early 70’s, and a transformation analysis that the circus experienced after the 70’s, taking the city of Uberaba MG as a base, a study of reflection over the means of artistic expression, teaching and learning of circus art is done. As focus of this research a trajectory analysis is done on the three town artists, that act or acted in Circo do Povo, and which trailed different paths to reach their expertise, amplifying this analysis by comparing what would happen, and happens, on the national field, in this same period. Keywords: Circo do Povo. Social Circus. Circus in Uberaba. Clowns. Circus Art