O canto overtone em Tuva: um panorama

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2020
Autor(a) principal: Moraes, Ana Carolina Rodrigues de
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Música
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31815
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2021.6002
Resumo: In this work we investigate the overtone singing in Tuva, making a brief overview through a historical, social, religious and musical description, aiming to contextualize how such singing came to be, its foundations and later focusing on the vocal techniques used in them. Such techniques are described thoroughly with the aid of figures, anatomical and physiological descriptions that provides a better understanding of the phonatory process involved in the production of the characteristic sounds of the overtone singing practiced in Tuva.