Raul córdula: 30 anos de pintura - de olho no mundo a sublime re-construção do olhar

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 1992
Autor(a) principal: Ferreira, Eleine Freire Bourdette
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Escola de Belas Artes
Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais
UFRJ
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://hdl.handle.net/11422/6286
Resumo: This study which is both descriptive and explanatory aims at a critical view of the work of Raul Córdula, a fine artist born in Brazilian state of Paraíba. Specially marked by a combination of geometrical as well as gesture signs, Córdula's work has given shape to an unique world of figures and forms in the domain of fine arts. The methodology employed includes critical notes on the artistic trend named "Nova Objetividade", the formal abstraction prevailing in the fine arts of the 60's, besides transcripts of personal interviews with Raul Córdula conducted by the Authoress. By relating archaic signs, as those found in the inscriptions of Pedra do Ingá, to both geometrical and abstract ones, Córaula's technical devices and concious artistry confront the onlooker with an intriguing affinity between the ancient and the new. This Dissertation seeks to demonstrate the relevance of Córdula's artistic work, and also suggests that such work is a distinctive feature of fine arts in Brazil.