Cinema art deco: o moderno necessário

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 1993
Autor(a) principal: Luz, Maria de Lourdes de Oliveira
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Escola de Belas Artes
Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais
UFRJ
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://hdl.handle.net/11422/6179
Resumo: The work consists in a reading of Art Deco viewed through the Carioca Cinemas of the third and fourth decades of this century. For this purpose we have chosen a representative group of buildings to serve as instrument. Art Deco as tied into the Cinema was considered a neutral space and inevitable in the transition from the reigning ecleticism of the nineteenth century to aseptic modernism. In order to understand why necessary modernism was evoked, a critical review has been made of the true Art Deco of the 1925 Exposition of Decorative and Industrial Arts in Paris and its antecedents which made possible conceptual and formal changes. An analysis has been made of theoretical bases which permeated the movement adding to the magic of the Cinema and its influence on everyday life.The Cinema Metro serves as model.