A representação da pele na pintura
Ano de defesa: | 2012 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Tese |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES Programa de Pós-Graduação em Artes UFMG |
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | http://hdl.handle.net/1843/47032 |
Resumo: | A Representação da Pele na Pintura is a thorough examination of the phenomenon of representation in painting skin and its pictorial possibilities. From the painting of La Baigneuse de Valpinçon by Jean Auguste Dominique Ingres five operative concepts are instituted by using five instruments in order to achieve an approach that accounts for the complexity of skin as a concept in painting. Each instrument will perform an intervention on the skin of the figure in Ingres’s painting and reveal specific issues involving representation in the bidimensional, pointing to a shape and a meaning for the skin. The study comes from questions born of my practical research and along with skin analysis in the works of selected artists: Jean-Auguste Dominique Ingres, Louise Bourgeois, Francis Bacon, Lucian Freud, Jenny Saville, Lucio Fontana, Adriana Varejao, an examination of the significance of skin in my own work. |