Scordatura na performance: o uso da scordatura na versão para viola na Suíte n. 5 de J. S. Bach

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2013
Autor(a) principal: Maria Fernanda Leitão Canabarro
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-99WLT2
Resumo: This work aims to study the use of scordatura for viola, focusing on the Suite for Violoncello Solo n. 5 of J. S. Bach. This technique was dropped over time by apparently presenting greater difficulty in performance than when using the standard tunning of the viola. However, scordatura reveals to be a positive practice when performing Bach's Suite no. 5. The use of this technique shows technical and interpretive displays qualities such as, fingering and sound, favorable to performance and also makes the execution of the work hold true to the composer's original version.